VERBUM

Nočný rozhovor

Pixabay / Daniel_Joshua

Sadni si, mama. Ku mne sadni si.Zmenil som sa. Aj svet je iný.Na stene Kristus ľuďom nevisí.Sami sú. Uprostred tmy a špiny. Len mesiac ticho, hrozivonám celé roky v okne visel.Vidíš to, mama? Svet je nakrivo!Nulový súčet veľkých čísel. Výkriky zo sna, lásky nemé z prachu nám nepozbiera nik.Už ani pierko nezdvihneme.Za všetkým číha otáznik. x […]

Odpoveď na všetky otázky

Michal Čop sa v poslednom čísle Verbumu venovanom slovenskej kultúrnosti pýta, kde sa stratilo katolícke umenie. Zaujíma ho, ako je možné, že od sedemdesiatych rokov nastáva vo svetovej literatúre katolícka či kresťanská diera. Vo svojom článku sa venuje najmä svetovému dianiu, ktoré však vzápätí usúvzťažňuje s pomermi na Slovensku. Kolega z redakcie si kladie otázku, ako je možné, že Silan, Dilong, Strmeň, Ušák-Oliva, Veigl a ďalší nemali pokračovateľov. Vo svojej reakcii sa budem venovať len slovenskej línii jeho výkladu a argumentácie. 

Piesne, ktoré ponúkajú hĺbku: Skyva z Exilu

Foto: FB / Skyva

Raz po koncerte mi kolega povedal krátky príbeh o tom, ako sa v jeden nahrávací deň Jana Kirschner vrátila z obeda do štúdia. Nadšený manžel jej okamžite pustil nahrávku, na ktorej totálne prevrátili naruby jej skladby. Vzrušená partia špičkových muzikantov čakala na to, čo povie. Ona so slzami v očiach vzlykla: „Chlapci, čo ste to spravili s mojimi pesničkami…” Tak sa začal písať príbeh jej prerodu na najlepšiu slovenskú popovú speváčku. Postupne s otvorenou mysľou pochopila podstatu toho, čo „spravili” jej muzikanti, prijala to za svoje, uchopila to spevácky, vydala niekoľko absolútne špičkových albumov a nastavila trend.

Katolícka moderna s koreňmi v minulosti a s korunou v budúcnosti

Náboženstvo v umení je balansovanie na ostrej hrane lepkavého gýča. Málokomu sa to podarí ustáť a neskĺznuť do emocionálneho slizu. Slovenská katolícka moderna nie je bižutéria, ale rodinné striebro. Zaslúži si preto viac ako len pietnu spomienku. Najprv si ujasnime pojmy. Takzvaná katolícka moderna je v prvom rade posmešná ironická nadávka, to treba poznamenať hneď na úvod. Sám Rudolf Dilong, jeden z rozhodujúcich iniciátorov tohto neobyčajného literárneho vzopätia, to povedal na rovinu: „A vedzte, keď sa stretám s pomenovaním ‚katolícka moderna‘, vždy je mi, akoby nám špliechali do tváre veľké dávky irónie, že – ajhľa! – aj katolíci, tí tmári, tí reakcionári, vedia byť dnešným človekom, človekom dobovým.“

Slovenská katolícka moderna – od Hlbinu k Mihálikovi, Válkovi a Turčánymu

Foto: Pixabay

Podľa mnohých najväčší slovenský básnik Ján Hollý bol „velebným pánom z Maduníc“, ako ho nazval Vojtech Mihálik. Bernolákovci, partia mladých ambicióznych kňazov, ktorými sa začína proces nášho národného obrodenia. Ale i menej známi autori, napríklad tzv. Osvaldova družina na konci 19. storočia na čele s Tichomírom Milkinom, priekopníkom erotickej poézie v rámci slovenskej lyriky (pri príležitosti 160. výročia jeho narodenia o ňom nájdeme článok v Pútniku svätovojtešskom na rok 2024, kde sa dočítame nielen o tomto prvku jeho tvorby). A vlastne celkom na počiatku našej literatúry nachádzame Proglas, ktorého autorom je sv. Konštantín-Cyril, taktiež kňaz.