Foto: Hanusove dni
Foto: Hanusove dni

Kimberly Hahn: Bohu treba dať všetko

„Srdce, myseľ, dušu, vôľu, silu, zdroje, všetko. A potom urobiť, čo hovorí srdce.“ S Kimberly sme sa rozprávali počas jej návštevy Slovenska v júni 2023. Bol to hlboký, úprimný, ale aj radostný rozhovor, pričom sme sa nevyhýbali ani náročným témam. Ako pripraviť deti na povolanie? Prečo vzdelávať doma? Čo znamená biblický príkaz o podriadenosti žien mužom? Ale aj o plodnosti, antikoncepcii, ochrane života či kňazstve jej syna Jeremiaha.

Žena má nasledovať muža vo viere

Často prednášate o povolaní žien a o tom, ako nasledovať Krista ako žena. Otázka, ktorú by som vám však chcel položiť, je, čo by ste chceli povedať mužom o ženách. Čo majú muži vedieť o tom, čo ženy od nich očakávajú a potrebujú, aby mohli napĺňať svoje povolanie a nasledovať Krista?

Svätý Pavol má v Liste Efezanom pomerne dlhú stať o manželstve. Píše o mužoch a ženách a ich podriadení sa Kristovi. Konkrétne sa v gréckom origináli hovorí o tom, že ženy sa majú podriadiť svojim mužom. A naozaj neexistuje iný spôsob, ako vyložiť tento verš. Nie je to tak, ako si niektorí ľudia myslia, že ženy a muži majú byť rovnako podriadení jeden druhému. Gréčtina to takto nevyjadruje.

Zároveň muž má milovať svoju ženu tak, ako Kristus miloval Cirkev, pričom vydal seba samého za ňu. Je to teda obetavá láska. Je to slúžiace vedenie a hlavne je dôležité, že muž má byť podriadený Kristovi.

Takže to, čo by som povedala svojim piatim synom a mužom na celom svete, je, že vy muži musíte v prvom rade sami poznať Pána. Viera nie je iba ženská záležitosť. Viera je zodpovednosťou každého jednotlivca, ktorého Boh stvoril. Ste povolaní k tomu, aby ste duchovne viedli svoje manželky a svoje rodiny.

Existuje mnoho štúdií dokazujúcich, že keď muž berie vieru vážne, viac ako 90 % členov rodiny nasleduje jeho príklad. Keď sú hlavným duchovným vodcom v domácnosti ženy, tak vo viere žije menej ako 20 % členov. Viera otca má teda neuveriteľný význam pre blaho celej rodiny. Je nevyhnutné, aby ju ženy nasledovali.

Určite tu nejde o to, že by sa žena mala ocitnúť v pozícii ďalšieho dieťaťa v rodine. Dôležité je, aby muži rešpektovali svoje manželky. Nemajú im prikazovať, čo si majú myslieť, ako a čo si majú obliekať. Svojim synom by som na to povedala: „Ak si nevážite názory svojej ženy, nevybrali ste si múdro.“

Ale zdá sa, že pre mnohé mladé ženy nie je ľahké nájsť si manžela, akého by chceli. Kladú si potom otázku, čo by ešte mohlo byť prijateľným kompromisom. Napríklad vydať sa za niekoho, kto je síce katolík, ale nie je až taký zapálený pre Pána? Alebo za nekatolíka, protestanta, s ktorým ich aspoň spája kresťanská viera? Čo by ste im poradili?

Určite by som neodporúčala sobáš s nekatolíkom. V našej rodine sme dokonca mali pravidlo, že sme deťom nepovoľovali ani randenie s nekatolíkmi. A to napriek tomu, že máme veľa dobrých protestantských priateľov a príbuzných. Nemá však zmysel chodiť s niekým, kto s vami nie je duchovne na jednej vlne. Bolo by od ženy opovážlivé myslieť si, že zo svojho budúceho manžela spraví katolíka. Nebude to fungovať, keď mu najprv bude diktovať, že sa musí stať katolíkom, a potom to celé obráti a povie: „Tak a teraz ma veď.“

Naopak, potrebujeme, aby starší muži učili mladších mužov o tom, ako žiť v manželstve a ako dať svojim manželkám vedenie a ochranu skrze silu viery. Preto sú aj dôležité konferencie pre mužov. A tu vidím aj úlohu kňazov, aby sa aj oni stretávali s mužmi a učili ich aj duchovnému životu. Byť kňazom predsa neznamená vzdať sa svojej mužnosti, rovnako ako ani zasvätení sa nevzdávajú svojej mužnosti alebo ženskosti. Prinášajú plnosť toho, kým sú, Pánovi.

Je, samozrejme, pravda, že manžel nemusí byť dokonalý. V manželstve si môžete vzájomne pomáhať aj k duchovnému rastu. Ale ako som povedala, viera je príliš dôležitá na to, aby ste si mohli vziať niekoho, kto s vami duchovne nie je na jednej vlne.

Dôležité je to aj vzhľadom na otázky odovzdávania života. Katolícka cirkev učí, že by sme nikdy nemali používať antikoncepciu. Otázka je, či to nekatolícky partner bude rešpektovať. Alebo či to bude rešpektovať len po prvé dieťa a potom si povie, že stačí alebo že treba prestávku a že teda bude zatiaľ používať antikoncepciu.

Biblie aj kresťanská tradícia odmietajú antikoncepciu

Antikoncepcia je téma, ktorej ste sa viackrát venovali. Dokonca si pamätám – z knihy Naša cesta do Katolíckej cirkvi, ktorú ste napísali spolu so svojím manželom Scottom –, že pre vás osobne bolo odmietnutie antikoncepcie prvým špecificky katolíckym učením, ktorému ste dali za pravdu. Mohli by ste zhrnúť svoje biblické argumenty proti antikoncepcii?

Základom je, kto je Boh. Je Otec, Syn a Duch Svätý, ktorý povolal k bytiu muža a ženu a stvoril nás na svoj obraz. Boh vylieva seba samého na druhú osobu. Otec na Syna a Otec so Synom na Ducha Svätého. Toto je spoločenstvo životodarnej lásky, na ktorého obraz sme boli stvorení.

Na začiatku Knihy Genezis čítame, že Boh požehnal muža a ženu a povedal im: „Ploďte a množte sa a naplňte zem!“ Taký istý príkaz dal Boh podľa Knihy Genezis aj neskôr po páde do hriechu a po potope Noemovi a jeho manželke a ich synom s manželkami. Je to teda príkaz daný na začiatku a potom obnovený po potope, preto by ho každý kresťanský pár mal brať veľmi vážne.

Ďalej máme v Biblii špecificky prípad Onana, ktorý bol Bohom potrestaný smrťou pre antikoncepčný pohlavný styk. Onan bol totiž po smrti svojho brata povinný vziať si za manželku jeho vdovu. Ide o tzv. levirátsky zákon, podľa ktorého mal brat povinnosť oženiť sa s vdovou brata, ktorý nemal so svojou manželkou deti, a tak zabezpečiť tomuto zosnulému bratovi potomstvo. Tento zákon sa spomína v Knihe Deuteronómium, ale z Onanovho príbehu je zrejmé, že platil už aj predtým. Onan mal však s touto ženou po svojom bratovi prerušený styk, čiže išlo o antikoncepčné správanie. Odmietol takto splodiť potomstvo pre svojho brata a podľa Knihy Genezis ho Boh za to okamžite potrestal smrťou.

Je však zaujímavé, že odmietnutie sobáša s vdovou po bratovi v Biblii vonkoncom nie je označené za čin, ktorý by mal byť potrestaný smrťou. Dotyčná žena mala len právo ceremoniálne zobuť obuv z nôh a opustiť túto rodinu (Dt 25, 7). Ak teda Boh potrestal Onana smrťou za to, že prerušil sexuálny styk s touto ženou po bratovi, ktorú si vzal, išlo očividne o potrestanie antikoncepčného správania.

Taktiež keď sv. Pavol v Liste Galaťanom vymenúva zlé skutky, menuje tam aj pharmakeia. A dnes vieme, že farmaceutické prípravky sa v antickom svete používali aj na antikoncepciu a umelé potraty.

Tento obsah je prístupný len registrovaným používateľom s aktívnym členstvom Digital ročný, Premium alebo Štedré predplatné.

Časopis Verbum tvoríme pre ľudí, ktorí majú záujem o kvalitné čítanie a diskusiu. Chceme totiž budovať komunitu čitateľov, ktorí budú spolu s nami tvorcami kultúry a kultúrnosti. Vyberte si, prosím, spôsob registrácie, získate tak prístup k zamknutým textom a dozviete sa o našich novinkách ako prví.

Already a member? Prihláste sa tu

Boris Bartho

Vyštudoval právo vo Viedni a Dijone, v súčasnosti pôsobí ako vysokoškolský pedagóg na univerzite v rakúskom Wiener Neustadte. Od r. 2011 je členom predsedníctva Spoločenstva Ladislava Hanusa. Zaujíma sa o témy súvisiace so vzťahom kresťanskej viery k modernému mysleniu a súčasnej spoločnosti.

Ďalšie texty z rubriky

Tento článok sme pre vás odomkli

Ak si toho chcete prečítať viac vyberte si jedno z platených členstiev.