„Zo sexuálnej revolúcie vzišiel nový druh náboženstva, ktorý zaujímavým spôsobom napodobňuje kresťanstvo. A v tomto novom náboženstve existujú aj ekvivalenty sviatostí a potrat je ústrednou z nich. Myslím si, že práve skúsenosť s potratom mnohých ľudí v prvom rade privádza do tejto sekulárnej cirkvi, kde nachádzajú ľudí, ktorí sú im podobní, ktorí veria ako oni, ktorí sú primárne pripútaní k sexuálnej revolúcii a bránia ju,“ hovorí Mary Eberstadtová, ktorá v júni 2022 prednášala na seminári Free Society, organizovanom Kolégiom Antona Neuwirtha.
Vraj mate slovenské korene…
Predkovia mojej mamy pochádzali odniekiaľ východne od Košíc a boli to pravdepodobne Rusíni. Ako gréckokatolíci po príchode do Ameriky navštevovali Katedrálu sv. Michala Archanjela v Passaicu v New Jersey. Ako viete, veľa Slovákov odišlo do Pensylvánie a Ohia a pracovali v baníctve. Ale moji príbuzní boli iní. Založili rodinnú krčmu v malom mestečku v New Jersey a prevádzkovali ju takmer sto rokov. Môj starý otec sa stal veľmi známym športovcom. Bol to boxer. Chcel byť lekárom, ale potom sa stal športovcom. A keď prišla kríza v 30. rokoch, uvedomil si, že boxom môže uživiť svoju rodinu. Tak sa stal boxerom. A bol v ére Maxa Schmelinga, Maxa Baera, Tommyho Loughrana. Každý, kto pozná históriu boxu, pozná tieto mená. A bol tiež zbožným katolíkom, ktorý chodil každý deň na omšu.
Sexuálna revolúcia
Ste známa analýzou sexuálnej revolúcie. Takže ak by ste mohli stručne vysvetliť, prečo si myslíte, že tento fenomén je kľúčovým vysvetlením súčasnej kultúry?
Myslím si, že je kľúčový pre pochopenie súčasnej západnej kultúry. Sú spoločnosti, ktorých sa to dotýka menej, napríklad veľká časť subsaharskej Afriky. Západ však sexuálna revolúcia zmenila niekoľkými rôznymi spôsobmi, ktoré rýchlo vymenujem. Po prvé, široké prijatie antikoncepcie išlo ruka v ruke s rozpadom manželstva. To sa nemalo stať. Ľudia si na začiatku mysleli, že antikoncepcia bude pre manželstvo prínosom a poskytne manželom slobodu. Ale zo zaujímavých dôvodov sa stal opak. Hneď ako sa antikoncepcia rozšírila, pribudlo viac rozvodov, viac spolužití, viac detí narodených bez otcov v domácnosti a, samozrejme, viac potratov. Takže všetky tieto pravdepodobne negatívne veci sa stali v dôsledku sexuálnej revolúcie.
Postupom času to znamenalo menšie rodiny, viac rozpadnutých rodín, menej istoty z rodiny pre jednotlivca. A myslím si, že to je základom mnohých našich najvážnejších problémov. Takže napríklad v Spojených štátoch máme veľké problémy s gangmi väčšinou veľmi mladých chlapcov, ktorí sú zodpovední za veľký počet vrážd v centrách miest. Prečo sú tu tieto gangy? Takmer všetky tieto deti pochádzajú z rodín bez otcov. Nemajú inú autoritu ako autoritu drogového kartelu, ktorá im hovorí, čo majú robiť. Takže existuje jasná súvislosť medzi násilím gangov v mestách a životom bez otca.
Ďalší príklad, jedným z najväčších problémov, o ktorom hovoril aj pápež František na Západe, je osamelosť. Sociológovia vykonali mnoho štúdií o osamelosti v starobe a osamelosti v mladšom veku. A zdá sa, akoby to bol nejaký problém, ktorý predtým neexistoval. A jeho pôvod zjavne spočíva v tom, že okolo nás je oveľa menej ľudí, ktorí by nás mali radi. Opäť ide o nezamýšľaný dôsledok. Ľudia, ktorí prijali sexuálnu revolúciu v mene slobody, nepozerali na to, čo sa stane, keď budete mať 80 či 90 rokov a nemáte nikoho, kto by sa o vás postaral. A osamelosť nie je problémom len v Spojených štátoch. Stačí si vygoogliť štúdie o osamelosti: osamelosť Portugalsko, osamelosť Švédsko, osamelosť Japonsko, osamelosť Austrália. Nájdete o tom štúdie, pretože je to dominantná črta dnešného západného života. A opäť sa to datuje priamo do obdobia sexuálnej revolúcie a zmenšovania rodiny.
A čo súčasné fenomény emancipácie sexuálnych či rodových identít? Tiež majú súvis so sexuálnou revolúciou v 60. rokoch?
Áno, sexuálna revolúcia súvisí s fenoménom LGBTQ dvoma spôsobmi. Takže po prvé, veľa ľudí prekvapil razantný nástup manželstiev osôb rovnakého pohlavia. Mňa nie, pretože vnímam, že sexuálna revolúcia je koreňom veci. Heterosexuáli si povedali, že sa chcú rekreovať bez prokreácie. A to je presne to, čo hovoria aj zástancovia manželstiev osôb rovnakého pohlavia. Ak môžete mať rekreáciu bez prokreácie a spoločnosť si myslí, že je to dobrá vec, tak to chceme aj my. V tomto zmysle si myslím, že sexuálna revolúcia urobila manželstvo rovnakého pohlavia nevyhnutným. Toto spojenie si ľudia zvyčajne neuvedomujú, pretože sa zvyčajne nepozerajú späť na začiatok toho všetkého.
Druhý spôsob, ako to súvisí s dnešným sexuálnym zmätkom alebo zmätkom v otázke identity, je tiež zrejmý. Žijeme vo svete, kde mnohí chlapci a dievčatá nemajú doma otca. Aspoň v Amerike žijeme v takomto svete. Zvyknú si na myšlienku, že matka je živiteľka, ochrankyňa a vychovávateľka. Takže hranice medzi rolami nie sú také jasné. Vo svete s toľkými rozpadnutými rodinami sa stierajú hranice medzi mužským a ženským rodom a ľudia dochádzajú k záveru, že tieto veci sú veľmi premenlivé. Takže to je druhý spôsob, ako sa sexuálna revolúcia spája s týmto zmätkom, čo to znamená byť mužom, byť ženou.
Existujú aj sociologické dôkazy pre tieto tvrdenia? Predpokladám, že väčšina sociálnych vedcov dnes takto neuvažuje.
Na dočítanie tohoto článku potrebujete mať aktIvované predplatné.
Časopis Verbum tvoríme pre ľudí, ktorí majú záujem o kvalitné čítanie a diskusiu. Chceme totiž budovať komunitu čitateľov, ktorí budú spolu s nami tvorcami kultúry a kultúrnosti. Vyberte si, prosím, typ predplatného. Získate tak prístup k zamknutým textom a dozviete sa o našich novinkách ako prví.