Proti novému nacionalizmu

Text bol pôvodne uverejnený na portáli The Lamp Magazine a neskôr na Theopolis. Foto: Theopolis.

Tirolčania východu

Ukrajinu som prvýkrát navštívil v novembri 1998, len niekoľko dní pred mojimi pätnástimi narodeninami. Cestovali sme s rodinou na byzantsko-katolícku kňazskú vysviacku. Išli sme červeným, zamatom čalúneným vlakom zo sovietskej éry z Viedne do západoukrajinského mesta Ľvov. Na hraniciach medzi Slovenskom a Ukrajinou vlak zdvihli žeriavmi a vymenili mu kolesá. Dôvodom bolo, ako nám povedali, že Stalin dal rozšíriť rozchod koľají v Sovietskom zväze, aby odradil útočiace armády.

Prekročenie ukrajinských hraníc v 90. rokoch bolo ako návrat v čase. Ako vlak hrkotal cez Karpaty, pozorovali sme z okna ženy so šatkami na hlavách, ktoré prali šaty v ľadových riekach, a kone ťahajúce sane a vozy. Vozy mali na kolesách gumené pneumatiky, ale nebyť toho sme pokojne mohli byť aj v 19. storočí.

Na vlakovej stanici v Ľvove nás privítal starý muž vo vysokej kožušinovej čiapke, ktorý nás mal odviezť do domu, kde sme boli ubytovaní, a mladý študent, ktorý vedel po anglicky. Mladík nám povedal, že ten starý pán strávil roky v sibírskom pracovnom tábore počas sovietskeho prenasledovania ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi. S otvorenými ústami sme sledovali, ako nám pred očami ožila postava zo Solženicynovho románu.

Najviac nás však na Ľvove zaujalo to, ako rakúsky vyzeral. Ľvov bol od rozdelenia Poľska v 18. storočí až do prvej svetovej vojny súčasťou rakúskej provincie Halič a jeho architektúra je veľmi podobná viedenskej. Dokonca aj gréckokatolícka katedrála zo začiatku 18. storočia (hoci bola postavená ešte pred rozdelením Poľska) má barokový ikonostas, ktorý na prvý pohľad pôsobí ako retabulum (umelecky spracovaná časť kresťanského oltára, pozn. prekl.) rakúskeho kostola.

Na dočítanie tohoto článku potrebujete mať aktIvovanÝ JEDEN z TYPOV PREDPLATNÉHO Digital, Premium alebo štedré predplatné.

Časopis Verbum tvoríme pre ľudí, ktorí majú záujem o kvalitné čítanie a diskusiu. Chceme totiž budovať komunitu čitateľov, ktorí budú spolu s nami tvorcami kultúry a kultúrnosti. Vyberte si, prosím, typ predplatného. Získate tak prístup k zamknutým textom a dozviete sa o našich novinkách ako prví.

Edmund Waldstein

Je mníchom cisterciánskeho opátstva Stift Heiligenkreuz v Rakúsku, pomocným vyučujúcim morálnej teológie v hlavnom seminári opátstva a farárom v Gaadene a Sulze. Študoval na Kolégiu Tomáša Akvinského v Kalifornii, v Heiligenkreuzi a na Viedenskej univerzite. Je redaktorom webovej stránky thejosias.com, ktorá sa venuje katolíckej sociálnej náuke a politickej filozofii.

Ďalšie texty z rubriky

Tento článok sme pre vás odomkli

Ak si toho chcete prečítať viac vyberte si jedno z platených členstiev.