VERBUM

Dve nové tézy o slovenskej katolíckej moderne

Foto: Fickr / www.govisity.com

Český literárny historik Martin C. Putna je známy v ostatnom čase slovenskému čitateľovi, zvlášť tomu konzervatívnejšie naladenému, azda primárne ako kritik F. M. Dostojevského a Benedikta XVI. Putna dnes s týmito postojmi vystupuje ako člen Českobratskej cirkvi evanjelickej, čo je však slovenskému čitateľovi azda menej známe, je fakt, že Putna väčšinu svojho dospelého života prežil v Rímskokatolíckej cirkvi, v ktorej bol pokrstený koncom osemdesiatych rokov a ktorá bola jeho domovom až do roku 2017, keď – ako ohlasuje Wikipedia – prestúpil.

Maliar Stano „Šťuka“ Ondruš: Istota je slepá ulička

Foto: Archív Stana Ondruša

V septembri, keď sme spolu hovorili prvýkrát, čakala Stana Ondruša výstava v Piešťanoch. Koncom roka 2023 je to rezidenčný program a výstava v Los Angeles. Jeho tvorbu oceňujú odborníci i verejnosť na Slovensku aj v zahraničí. Mladý autor nastoľuje témy, ktoré sú klasické, ale neopozerané. Nebojí sa byť sám sebou, nepózuje, a predsa fascinuje. Jeho doposiaľ najpôsobivejší obraz s názvom Rodina je verejnosti neprístupný. Rozmerom i obsahom veľké dielo visí v obývačke jednej mladej rodiny, presne tam, kde má svoje miesto.

Noc v dome, ktorý už viac nie je opustený

Foto: Janko Silan. S dovolením Farského úradu vo Važci.

Parkujem auto pod umelou lezeckou stenou a v sekunde sa za volantom skrčím od strachu, že mi práve letiaca lopta rozbije čelné sklo. Hoci je zima, skupinka mladých ľudí hrá vonku futbal iba v tričkách. Mal som v sebe už dlhšie túžbu využiť návštevu centra na to, aby som aspoň na chvíľu pobudol na miestach, kde tridsaťpäť rokov žil, pôsobil a tvoril Janko Silan. Chcel som navštíviť jeden konkrétny dom. Dom opustenosti.